Alla inlägg under oktober 2011

Av Pernilla - 31 oktober 2011 16:59


Egentligen är det ju jäkligt sorgligt att jag inte får jobba mer än jag gör, som det ser ut nu så jobbar jag ungefär varannan vecka. Inte hela veckan men ändå, det är väldigt olika kan vara mellan 3-6 dagar. Den andra veckan är jag helt ledig och idag är en sådan vecka. Jag är bara i Mora och livsnjuter. Jag vill jobba mer eftersom att pengar alltid verkar vara en bristvara men ska jag vara riktigt ärlig är det ganska skönt att få ha en vecka såhär när man kan passa på att göra precis vad man vill. Önskar att jobbet vore högavlönat så att man kunde ha det såhär jämt. ;P


Idag har jag gjort som de flesta andra dar och fixat mat, diskat, dammsugit och städat hos vaktlarna. B envisades med att vi skulle ha sandbotten till dem igen vilket är både bra och dåligt. Bra är att man slipper få en massa sand i halmbotten när de sandbadar men jag tror att det mest är negativt med sand. När man har halm behöver man bara städa 1 gång/vecka för skiten syns inte när den åker ner till botten, med sand får man lov att göra det varannan dag för annars ser det fördjävligt ut. Det blir sand i vattnet, i maten.. ja sand ÖVERALLT.

Men men..


B gör chokladbollar medan jag ligger här med kramp i magen och msnar lite med Sophia. ^^

Senare blir det förhoppningsvis nån film att se..


See ya.


 

The Finks.

Av Pernilla - 30 oktober 2011 23:30

jösses.. det känns som flera år sedan jag skrev sist..

Det borde ju betyda att det hänt massor på min front men jag vet faktiskt inte vad som finns att berätta..

Jag kommer inte ens ihåg vad jag skrev sist..


Men okej, jag gör ett försök.


Jag kom alltså tillbaka till Mora på fredagkväll i sällskap med pappa o Fia. Varje gång pappa skjutsat vill man ju såklart ge honom en slant för bensin men också för att han är så snäll och alltid ställer upp, men min pappa vill inte ta emot pengar.. Så därför gjorde jag en fuling då på dagen när jag jobbade.. :P

Jag köpte ett vykort föreställande en rävmamma med en unge som biter henne i svansen, skrev "Tack för skjutsen! <3" och klämde ner både kort och 300 spänn i ett kuvert och stoppade i fickan. När jag kramat pappa vid dörren höll jag kvar Fia en stund och stack kuvertet i handen på henne med instruktionerna Ge det här till pappa när ni kommit till Furudal, ger du det till honom innan kommer han vända bilen och komma tillbaka! Sagt och gjort hon gjorde som jag sa och när jag nästa dag undrade hur det hade gått och om han blivit arg fick jag svaret : "Ååh! Jag har ju sagt att hon inte ska betala, envisa kråka!" Haha. :P


Här i Mora har det inte hänt så himla mycket värt att berätta om egentligen.. Jag har kommit hem och hunnit varva ner lite. Jonathan kom på besök idag så vi tog en tur till ÖB där jag köpte en roller, en pensel, sandpapper och nya knoppar til den lilla byrån jag har tänkt "renovera". Hittade ingen färg dock.. Eller jo det fans både på ÖB och Maxi men burkarna var alldeles för stora och det hade nog tagit lång tid innan jag lyckats göra slut på en sådan.. Ska försöka komma iväg i veckan och gå till en riktigt måleributik. Håller dock på att bli tokig.. har redan lyckats slarva bort en skruv till en av knopparna, knopparna kostade 46:-/st dessutom. Pernilla är inte så glad just nu.. Ska försöka leta tag på den i morgon.

Har iaf hunnit slipa byrån lite granna, ska komma ihåg att ta en före och en efter bild också..


B jobbar natt vilket resulterat i att jag hunnit plöja igenom lite serier jag har missat när jag vart i Furudal på jobb. Nice.

Tycker dock att han kan komma hem och sova med mig ist. :(


Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu.. kanske lyckas få till en ganska "tidig" kväll. :P


Hejhopp.

Av Pernilla - 27 oktober 2011 23:35


Trött som ett as. Har tittade på andra halvan av filmen Rose Red med Jonas och har nu nästan beslutat mig för att krypa ner i sängen och sova. Upp och hoppa tidigt i morgon och jobba igen. Usch vad tråkigt att skriva.. har ingen inspiration alls..

Har iaf frågat pappa om skjuts till Mora i morgon efter jobbet, känner mig lite som en bajskorv/parasit som är på honom och tjatar och kräver när jag vet hur mkt han har med allt hela tiden. Men jag gav honom ett val och han valde att skjutsa så jag borde nog egentligen inte känna mig skyldig. Jagmenar, jag hade ju inte blivit arg eller nåt om han inte velat.. Då hade det ju bara vart att hoppa på bussen på måndag. Det hade ju inte vart hela världen.

Jag tycker så synd om min pappa, jag skulle gärna ta en del av "bördan", men jag vet inte hur.. =´(

Jag tror inte han vet att det är okej att inte vara övermänsklig. Jag är rädd för att han ska krascha snart.. och det kommer inte bli en liten smäll isf.

Vad ska jag göra?


 

Av Pernilla - 26 oktober 2011 21:41


Nu har jag jobbat mitt första pass, kommit hem till mamma och klämt i mig mat.

Håller i skrivande stund på att tvätta lite och ska väl umgås lite med familjen innan jag ska dra mig tillbaka med Jonas och titta på film.

I morgon börjar jag 10. Har egentligen inte så mkt att berätta är jag rädd..


Smell ya later.

Av Pernilla - 24 oktober 2011 16:13



Sitter och skriver lite på min nya Macbook Air.. lalallaaa. är så nöjd hittils!

Måste bara komma på hur fan man högeklickar och kopierar saker.. hahahaha.! :D

Av Pernilla - 22 oktober 2011 22:33

Idag har vart en händelserik dag vilken började kl 10 i morse med frukost.

13.30 mötte jag upp Linda på Östanviks vägar och vi gick på en promenad i den fina höstsolen runt östansjö.. säger man så?


      Tror det tog lite mer än en timme runt. Trevligt och uppfriskande. Hade massor att prata om :D


Vid 16.15 hoppade vi in i bilen allesammans och åkte upp på Tillhed och plockade upp Jonas innan vi for iväg mot Falun. Närmare bestämt till Falan för att titta på Johnny English med Roan Atkinson. Den var riktigt rolig!


Efter biobesöket åkte vi till ett China restaurang för att att en bit mat.


      Falun by night.


Sitter nu hemma hos pappa och längtar tills vi åker till Mora i morgon ^^

Wie wie wie. Beeeeeeeeee. <3


Av Pernilla - 21 oktober 2011 20:07


Jahapp, då har man jobbat färdigt.

Stack hem en snabbis till Emma och tryckte in två påsar hö till den stackars kaninen som inte hade nånting i morse när jag åkte, så fyllde då på skålen med havre och pellets och gav henne ett gäng morötter.

Stack mig såklart på ett grässtrå som åkte in under nageln också.. där ska man få för at man är snäll och bryr sig om krypet. :P


Sitter nu vid pappas köksbord och funderar på att raida kylskåpet.. tror att jag är lite hungrig nämligen.

Blir iaf kvar här till på söndag då vi styr kosan mot Mora och B igen. ^^

Hörde talas om att det kanske skulle bli bio i morgon, får väl se vad som händer.

Nej tekaka var det ja!


Höjt!

Av Pernilla - 20 oktober 2011 20:29


Jag har tänkt mycket på det här med barnuppfostran det senaste året och genus har blivit något mycket viktigt för mig.


Jag vill inte bli en sån förälder som överöser dottern med rosa, prinsess saker, gulliga motiv på kläderna och berättar för henne hur sööööt och fiiin hon är. Varför ska jag pracka på henne redan när hon är liten om hur viktigt utseende är? Det kommer ju samhället och media göra inom ett par år ändå. Hon behöver inte ha den pressen på sig medan hon är liten, jag vill inte att hon ska oroa sig över sin vikt när hon är sju år och vilja banta. Innan hon kommit upp i den åldern har jag förhoppningsvis gjort allt jag kan för att hon ska förstå att utseende inte är det viktigaste hos en människa.

Jag kommer uppmuntra att hon tar plats och hörs.


Jag vill att min son ska veta att det är okej att vara mjuk och att visa känslor, att man är inte bög för det.(?!) Jag vill lära honom hur viktigt det är att respektera andra människor och framförallt kvinnor.

Han ska veta vart gränserna går och vad som är okej och inte. Han blir förhoppningsvis lite av en feminist själv och en inspiration för andra. (^^)

Han ska veta att ingen färg är tabu och att han kan ha klänning på sig om han så vill. Våldslekar kommer inte uppmuntras det minsta och jag kommer aldrig använda "boys will be boys" frasen för att ursäkta dåligt beteende.


Jag tänker inte färgkoda mina barn bara för att samhället vill köra in ungarna i olika fack och behandla dem olika pga vilket kön de har.

Jag vill att mina ungar ska vara fria att ha på sig vad de vill, leka med vilka leksaker de vill, vilka färger de vill osv.

Mina ungar ska inte följa nån jäkla norm eller föreställning om hur pojkar/flickor förväntas vara. Jag vill ge dem så många alternativ jag bara kan för att skapa trygga och säkra människor. Inga förväntaningar, ingen press, inga krav.


Jag ställer mig tveksamt till om jag kommer visa Disney filmer för mina barn. Alla är förmodligen inte dåliga men se den här filmen och säg själv vad du tycker:



Kan du ärligt säga att det här inte påverkat dig det minsta? Jag kan ju bara utgå från mig själv och jag vet ju hur det är att växa upp som tjej. All hets runt utseende har ju påverkat mig också även om jag inte faller in i fällan och hetsbantar och smkinkar mig till oigenkännerlighet. Det känns ju på insidan, vetskapen att man inte duger som man är.


En blogg alla borde läsa (tycker jag) http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/index.html

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards