Direktlänk till inlägg 20 oktober 2011

Mina framtida barn.

Av Pernilla - 20 oktober 2011 20:29


Jag har tänkt mycket på det här med barnuppfostran det senaste året och genus har blivit något mycket viktigt för mig.


Jag vill inte bli en sån förälder som överöser dottern med rosa, prinsess saker, gulliga motiv på kläderna och berättar för henne hur sööööt och fiiin hon är. Varför ska jag pracka på henne redan när hon är liten om hur viktigt utseende är? Det kommer ju samhället och media göra inom ett par år ändå. Hon behöver inte ha den pressen på sig medan hon är liten, jag vill inte att hon ska oroa sig över sin vikt när hon är sju år och vilja banta. Innan hon kommit upp i den åldern har jag förhoppningsvis gjort allt jag kan för att hon ska förstå att utseende inte är det viktigaste hos en människa.

Jag kommer uppmuntra att hon tar plats och hörs.


Jag vill att min son ska veta att det är okej att vara mjuk och att visa känslor, att man är inte bög för det.(?!) Jag vill lära honom hur viktigt det är att respektera andra människor och framförallt kvinnor.

Han ska veta vart gränserna går och vad som är okej och inte. Han blir förhoppningsvis lite av en feminist själv och en inspiration för andra. (^^)

Han ska veta att ingen färg är tabu och att han kan ha klänning på sig om han så vill. Våldslekar kommer inte uppmuntras det minsta och jag kommer aldrig använda "boys will be boys" frasen för att ursäkta dåligt beteende.


Jag tänker inte färgkoda mina barn bara för att samhället vill köra in ungarna i olika fack och behandla dem olika pga vilket kön de har.

Jag vill att mina ungar ska vara fria att ha på sig vad de vill, leka med vilka leksaker de vill, vilka färger de vill osv.

Mina ungar ska inte följa nån jäkla norm eller föreställning om hur pojkar/flickor förväntas vara. Jag vill ge dem så många alternativ jag bara kan för att skapa trygga och säkra människor. Inga förväntaningar, ingen press, inga krav.


Jag ställer mig tveksamt till om jag kommer visa Disney filmer för mina barn. Alla är förmodligen inte dåliga men se den här filmen och säg själv vad du tycker:



Kan du ärligt säga att det här inte påverkat dig det minsta? Jag kan ju bara utgå från mig själv och jag vet ju hur det är att växa upp som tjej. All hets runt utseende har ju påverkat mig också även om jag inte faller in i fällan och hetsbantar och smkinkar mig till oigenkännerlighet. Det känns ju på insidan, vetskapen att man inte duger som man är.


En blogg alla borde läsa (tycker jag) http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/index.html

 
 
kackmarie

kackmarie

20 oktober 2011 22:32

Bra där Pulliz att du funderar mkt i sådant innan. Det är mkt folk skulle behöva förbereda sig med innan man ens tänker tanken på att skaffa barn. För att ha barn är en hel vetenskap tror jag. :P

http://mariekack.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 26 februari 2019 08:27

  Efter 8 år på bloggplatsen har jag bestämt mig för att byta bloggportal till blogg.se Det beror mest på att bloggplatsen fortfarande använder sig av flash och att datorerna hemma har blivit lite för moderna för adobe. :P   Så nu kommer jag ...

Av Pernilla - 24 februari 2019 15:36

Long time no see. Jag vet inte ens vad jag vill med det här längre eller hur jag egentligen tänker om det men jag försöker en gång till och kanske att det blir väldigt sporadiskt eller att jag kanske lyckas hitta gnistan igen så att det blir lite m...

Av Pernilla - 5 september 2017 16:19

Islänningen Kalle.       TInkern/Irish coben Annie.           Annie med dottern Vilja.       Ursöta lilla Vilja.           Vilja och Caroline.      ...

Av Pernilla - 7 juni 2017 21:03

       

Av Pernilla - 9 december 2016 17:36

                 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards