Alla inlägg under januari 2016

Av Pernilla - 25 januari 2016 21:53


 

Chibi.


 

Tess.


 

Frigga.


 

Kaninor på språng!

Av Pernilla - 25 januari 2016 21:13


Ojoj, vart ska jag börja?

Det är vid tillfällen som detta jag önskar att jag skrev "dagbok" med papper och penna så att jag hade kunnat gå tillbaka till det och "kopiera" över allt hit.. Det är så mycket som försvinner när en inte skriver ner det direkt, alla intryck och känslor.

Men jaja.. Den 15 Januari blev allting klart och vi hade äntligen köpt vårt hus!

Vi flyttade hela den helgen i mellan -26 och -30 grader. Det var rätt friskt kan vi väl säga.. Så länge en inte hamnade inomhus alltför länge så gick det bra! Vi sov första natten här på första flyttdagen och jag måste medge att det är en sådan skön känsla i det här huset. Det är ett sånt påtagligt lugn vilket i sin tur gör mig lugn. Det är först nu jag verkligen förstår hur pass inte-lugn jag varit i våra tidigare boenden. Att alltid ha någon vägg i vägg eller i samma trappuppgång. Eller bara det att ha en massa andra grannar runt sig. Här har vi förvisso grannar men inte alls på samma sätt som tidigare, här finns det distans till det mesta och flesta. Vi har en kulle och skog alldeles bakom huset, som en skyddande vägg och framför sträcker sig vår (iiiih!!) gård ut en bra bit och slutar alldeles innan vägen. Det var inte meningen att jag skulle bo i annat än hus.!

Vi hade en massa hjälp av både kusin och syskon samt svärmor så det hela gick i ett enda huj. Mitt under bilfärd hit till Östanvik knäppte det till i min bilruta och så hade ett litet stenskott blivit en 30 cm lång spricka. Jag gick ur bilen här hemma på gården och när jag hoppade in igen för att åka en till vända för att hämta mer grejer så hade sprickan fortsatt mot passagerarsidan och spruckit ända bort till kanten. Så jag hade inte bara lagt ut X-antal tusenlappar på att sätta in en motorvärmare några dagar tidigare, nu ska bilen kosta mig ännu mer.. en aningen less på bilen.

På kvällen drack vi champagne och åt choklad.

 

 

Under den första veckan har vi möblerat och packat upp varvat med jobb och när vi precis hade bott här en vecka ringer B ner till mig på jobbet och säger att vi inte har något vatten.!

Det hade börjat med att pumpen bara stod och gick och gick utan att varva ner och stänga av sig. Sen hade det kommit brunt vatten ur kranarna tills det inte kom något alls längre..

Fick tag i en granne vi delar brunn med och när jag kom hem från jobbet strax efter 19.30 dök han upp och kröp ner i brunnen för att kolla läget. (på en fredagkväll, alltså gullgubbe!)

Den första misstanken var att slangen hade släppt från vår "kran" och eftersom att det var så mörkt och ficklampan lyste så väldigt mot vattenytan kunde han inte se någon slang på botten så vi sköt på det till morgondagen istället.

Han dök upp igen, ner i brunnen och såg nu att det gick 4 slangar från brunnen och ut. Hmm..

Då föreslog han att det kanske gått hål på ledningen under marken och att det var därför det kommit brunt vatten med lera/sand i och där sjönk mitt mod. Jag började fundera på om vi gjort ett misstag som köpt det här huset. Varför ska allting som kostar pengar gå åt skogen samtidigt? Nu var det inte bara bilen utan en vattenledning till huset också. Råkade vi vara lite för glada över att vi köpt hus och så ska vi straffas för det på något sätt?

Han var ner till pumpen och kikade på den, fyllde den med vatten men den vägrade och vattnet åkte baklänges istället för att åka dit det skulle.

 

Så idag har han varit här igen och gjort en provisorisk lösning så att vi ska kunna ha vatten. Ute på gräsmattan ligger en ny slang, isolerad och med värmeslinga för att inte frysa ifall att det skulle knäppa till och bli svinkallt igen. Till våren får vi anlita någon att gräva upp gräsmattan så att slangen kan läggas ner och monteras riktigt. Jag har vart så nere och ledsen de senaste dagarna. Har bara velat rulla ihop mig till en boll och gråta. Nog för att ledningen var gammal, men vad fan! Vi hann bo här precis 1 vecka innan något gick åt skogen. B har pratat med både mäklare och försäkringsbolag och ingen hjälper. Jag bara ser hur pengar som inte finns rasslar iväg och vill kräkas. Varför står vi och betalar dyra pengar på en hemförsäkring om vi inte ens får någon hjälp när det väl behövs?

Så känner jag när det väl är som mörkast men samtidigt är jag glad. Glad över huset. Att få bo här. Glad över att vi har så bra grannar som vill hjälpa till. Det är guld.

 

Nu väntar vi bara på att det ska dyka upp lite möbler som vi beställde innan jul så att det inte ska se så jäkla tomt ut! Vi sitter för tillfället vid utemöblerna och äter middag så att eh..

Jag vill få ordning, det känns som om vi kommer bo i kartonger tills möblerna kommer eftersom att det inte är någont idé att plocka upp mycket av sakerna innan vi har någonstans att göra av dem.

Sen har vi en uppsättning möbler i Vinäs också som är insöade i en lada. Det går bra nu.

 

Jag bara väntar på att nästa grej ska hända.. att pannan ska gå sönder, att spisen ska ge upp eller något annat jäkelskap. Usch.

 

Men jag är glad. Jag är glad.

 

 

 

Av Pernilla - 24 januari 2016 17:51


Har fortfarande inget internet så ni får hålla till godo med lite bilder!


         

Snutti bang bang.

 

Snutti.


   

Kurridutti


...

Av Pernilla - 10 januari 2016 14:31


Som kanske synes så har vi forfarande inget bredband, därav ingen uppdatering på en sådär 100 år..

Det är inte många dagar kvar nu och på fredag smäller det.

Jag vet inte vad jag ska känna, det känns skönt att det blir ett slut på det här flackandet vi har haft för oss de senaste månaderna. Å andra sidan kan jag inte riktigt lita på att det ska bli bra, att det ens ska bli av om jag ser tillbaka på våra tidigare erfarenheter kring hus och husköp.

Men jag hoppas att det ska flyta på utan gupp och hinder och att jag äntligen kan få slå ner lite rötter på ett ställe där jag tänker stanna länge och som jag (vi) kan få känna att det här är VÅRT. (eller bankens om vi ska vara helt ärliga :P) Att här kan vi få göra precis vad vi vill, vi behöver inte kolla med någon annan ifall vi vill ändra på något. Det är bara att göra det!


Så vad har då hänt sen sist? Jag, B och två av mina syskon har firat jul här i Arvet, jag och J åkte en sväng till farfar och pappa för att önska dem en god jul och där blev vi bjudna på lite fika. På nyår var jag och B hemma hos mamma och åt god mat, efterrätt och spelade bingolotto. Tyvärr inga miljoner den gången heller..

Kattungarna växer och blir större, äter som hästar och springer fram och tillbaka till ytterdörren för att bli utsläppta. Om en vecka blir de 1/2 år och det är dags att boka kastrering.

I morgon ska jag och B åka till Rättvik (om vädret tillåter) för att hämta en säng vi ska köpa av J som ska användas som gästsäng.

B ska ringa till Mekonomen och beställa tid för att min bil ska få en motorvärmare isatt.. Inge roligt att inte ha en sådan nu när det har vart så hiskeligt kallt den senaste tiden.

Jag är ute varje dag och skottar av gården här, 30 minuter senare har den snöat igen igen och det syns inte ett spår av mitt strävsamma arbete..

Vi packar ner de få saker vi hann få upp här och jag ser verkligen inte fram emot att behöva bubba och bära ut all skit ur lillstugan igen.. tänk om det bara kunde öppna sig ett svart hål som kunde suga upp skiten så att jag aldrig behöver se den igen, än mindre bära den.

 

Men det ska bli kul! Huset är så otroligt fint och det är bara att flytta in utan att behöva göra någonting. Ingenting behöver fixas nu på direkten.

Det ska bli så skönt.

 

     

Ni får hålla till godo med mobilbilder.

Jag blir så less och jag har fotat en massa men det måste vara något fel på sladden som går mellan kameran och datorn för datorn känner inte av kameran fast att jag har provat alla möjliga hål att stoppa sladden i.. Det bara vill inte..

Men de kommer förhoppningsvis upp när jag har hittat den riktiga sladden, någonstans bland alla kartonger i denna röra som kallas mitt liv.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards