Alla inlägg under maj 2014

Av Pernilla - 26 maj 2014 20:05


       

Idag har jag och mamman varit ner på Bageriet och lunchat! Kyckling med pasta och dragonsås blev det för egen del! Mummeli!

Efter det promenerade vi upp till Tillhed där jsg fick tillfälle att mysa med kattorna och sedan fikade vi lite Morsdag-fika, dagen efter.

Jag snodde med mig tre sticklingar från en grön krukväxt som jag inte vet vad den heter just nu..

Annars har jag mest arbetat hemma.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/EU/Valgrafik/#/graph=procent&area=20310401


Kollade på aftonbladet över hur folk hade röstat i mitt område och blev glatt överraskad att det var 10 personer som hade röstat F!. Det trodde jag inte! Så det var alltså jag och 9 till. VIlka kan det vara? :D

Det tragiska är ju siffrorna SD fått från Ore.. 

Av Pernilla - 25 maj 2014 13:34



             

Av Pernilla - 21 maj 2014 19:20


Men idag kära ni har det vart en riktig sommardag! Tittar jag på termometern nu så säger den att det är närmare +30 grader i solen fortfarande!

Jag och djuren hamnade ute i gräset redan klockan 10 idag och sedan satt vi ute till klockan tre innan jag tog in grisarna och Chibi igen.

Ja precis, Chibi är här på visit i några dagar och grisarna blev så glaada när hon damp ner i lådan hos dem igår kväll. De började genast terrorisera och följa hennes minsta steg. ^_^

 

 

Gräset är grönare på andra sidan?

 

Jag förstod från början att hon inte skulle stanna i grisarnas hage särskilt länge och det tog inte mer än 30 minuter innan hon studsade över kanten och som tur var sprang hon direkt fram till gallret till Jessies hage så hon var inte så svår att fånga igen.

De började såklart boxas genom gallret direkt och jag klämde fast Chibi på en liten trekantig yta medan jag hämtade resten av kompostgallren så att hon fick en egen liten ficka alldeles i anslutning till Jessies hage och min förhoppning var att hon inte skulle få lust att hoppa över de högre kanterna vilket hon inte heller gjorde.

 

 

Jessie började genast glädjeskutta och krumbukta sig när Chibi hamnade så nära henne vilket får mig att tro att hon egentligen hemskt gärna skulle vilja ha sällskap med en annan kanin på heltid.

Vi provade att sätta ihop dem förra sommaren och de slogs så att tussarna flög, men så vitt jag kan förstå så är det normalt, så länge det inte pågår länge. Och eftersom att båda är okastrerade så hade förmodligen ingen av dem gett med sig.. revir och allt det. Och det är dumt.. men kanske en kastrerad hane? Hon lever upp när hon ser en annan kanin, så mycket ser jag då iaf.

 

 

Kusin L kom hit med kompis en sväng och uppdaterade lite om livet sen hon kom hem från London. Vi har ju inte setts nämnvärt sen dess. Så det var trevligt!

 

Nu ska jag vänta på att min kära kommer hem om ungefär 1 och 1/2 timme med lite pizza som vi ska tjocka i oss medan vi tittar på Supernatural.

 

Smell ya later!

Av Pernilla - 19 maj 2014 19:35


Världssämst.se Jag åt i princip LCHF i ungefär två veckor när det slutligen kändes helt värdelöst att vara så begränsad med vad jag får äta och vad jag inte får äta. Så igår la jag av,igen.

Nu kan ni ju kanske tro att jag har Sveriges sämsta karaktär vad gäller bantning men det har jag faktiskt inte. Det är bara det att nu är det typ sommar och tänk allt gott en vill/kan stoppa i sig då som inte är okej i LCHF-synpunkt.

Så jag kände bara att nej, jag vill också kunna njuta av lite glass när lusten faller på. Eller lite kall potatissallad till min rostbiff osv.

Det jag skulle vilja är ju att "lära mig" äta som en "normal" människa, portionsmässigt alltså så jag funderar på att kanske äta pulverkur i någon vecka för att krympa magsäcken lite så att jag inte kan äta så mycket som jag brukar.. 

Och samtidigt när jag läser igenom det jag skrivit blir jag så arg på mig själv! Varför kan jag inte bara acceptera mig som jag är? Varför kan jag inte vara fet och glad? 

Men för mig handlar det inte om att gå ner i vikt för att bli "snyggare", för mig handlar det om att ha en frisk kropp som funkar riktigt och mår bra eftersom att den ska hålla i minst 50 år till.

Så, jag får se hur jag gör.

 

Annars idag var vi uppe tidigt som vanligt trots att B ska jobba natt.

Lite frukost och sedan bar det av ut på baksidan och öka på kaninens hage med någon meter till.

Vill ju att hon ska ha så stor plats som möjligt att röra sig på.

Därefter satte vi igång med att röja på altanen, saker kastades, plockades ihop och flyttades ut i förrådet. Bordet och stolarna hamnade ute på gräsmattan och så satte vi ihop pallkragarna till grisarnas hage och lät dem inviga den i någon timme. De var mest rädda över miljöombytet och satt tillsammans i ett av husen och tryckte. Bättre lycka i morgon hoppas jag. Ska köpa bärnät och ha som tak så att det går att lämna dem ensamma lite längre stunder utan att vara rädd för att grannens katt ska bli nyfiken och komma smygande. :P

Medan grisarna var ute så satt vi i varsin stol för att hålla koll och jag tittade bort mot Jessie som också var ute i sin hage vid samma tidpunkt. Den kaninen visar med heeela kroppen hur mycket hon njuter av att vara här, att få vara ute i en stor hage med gräs under tassarna. Hon kastade omkull sig på rygg och ålade runt och låg med magen i vädret med ögonen slutna. Gnuggade ansiktet i marken och låg utsträckt helt platt på mage och klippte fridfullt med öronen. Jag blir så glad när jag ser henne så att det känns i hjärtat!

 

Vid klockan 14 kom pappa och plockade upp mig för ett besök i Orsa hos lilla farmor men när vi skulle gå in genom dörren till ålderdomshemmet så satt det en stop-skylt där det stod att det gick magsjuka inne på avdelningen. Huga!

Så det var bara att tvärvända och gå tillbaka till bilen för att fara hem igen.

Men jag hade iaf turen att träffa min kära K inne på Ica i Orsa. <3

 

Nu har B åkt på jobb och jag sitter ensam kvar i soffan och lyssnar på regnet som smattrar mot plåttaket. Var ut för en stund sedan för att titta till kaninen och i vanlig ordning satt hon såklart inklämd i ett hörn i hagen och blängde. Jag avstod från att fråga om hon inte skulle hoppa in i huset istället för att sitta där och bli blöt, jag minns ju hur det blev sist. :P

 

Undrar vad jag ska hitta på.. Klämma på en film och krypa ner under filten kanske?

Av Pernilla - 18 maj 2014 08:01


Idag går jag på den sista dagen för denna gång och börjar inte dagen förrän kl 13. Det känns så obeskrivligt skönt! Har jobbat 10-19.30 tre dagar i rad nu och det tär nåt så fruktansvärt på en, helst när det är så mycket folk som det har varit denna helg då Hockeycentret haft målvaktshelg. 

Vilket resulterade i 130 barn om jag inte missminner mig + några föräldrar.

Det blir en riktig förkänning på sommaren med mycket folk i rörelse i vår lilla by!

 

Har för en stund sedan vart ut och gett Jessie frukost, en matsked pellets och två små broccolibuketter. 

 

 

Som synes försöker jag envist lära henne att gå på toalåda då det blir så mycket mindre jobbigt att städa buren då den är så otroligt dryg att nå in i. En måste nästan lägga sig in på mage för att nå längst in i hörnet där hon såklart gör sin "business".

Om jag ska behålla henne måste jag nog fundera på att få tag på en bur som står typ en meter högre från marken. :P 

 

 

Lite inredning i kaninhagen.

Katttunnel och stubbar att ha utkik från.

 

Och så har den lilla fegisen äntligen vågat sin in och ut ur tunneln några gånger sen igår morse.

Det tog ett tag, måste ju hålla koll på den först så att det inte är något farligt!

 

I morgon flyger jag solokvist natten mellan måndag-tisdag och då planerar jag orgie i Kinnaman filmer! Tjoho och en flaska med rom! 

 

 

Av Pernilla - 15 maj 2014 22:54


En av de där perennerna jag köpte i Stackmora var visst riktig kattmynta.

Innan jag skulle gå till jobbet i morse stängde jag in kaninen i buren och när jag går förbi landet och bara av en händelse kikar ner på mina fina perenner så ser en av dem alldeles tillplattad ut. Grannens katt har legat och rullat runt i den. ;P

Så när hon var ner på affären idag så erbjöd hon sig att byta den mot en av sina perenner så att katten kunde hålla sig hemma och rulla runt i kattmyntan i hennes land. Haha! Jag sa självklart ja, inte för att jag har något emot att hennes katt håller till i mitt land, men för att jag helst inte vill ha platta växter. Det var så roligt alltihop och jag kunde inte låta bli att skratta! Inte hon heller för den delen.

 

Så idag har jag alltså jobbat dag 2/5. Det långa passet, 10-19.30 I morgon och på lördag blir det samma sak innan jag på söndag får "sovmorgon" och börjar kl 13. Idag gick jag upp kl 7.15 Jag förstår inte riktigt vad det blivit för fel.. Jag är en sån som förr i tiden kunde ligga och sova till kl 11. Nu för tiden går jag och lägger mig 22-22.30 och vaknar vid 8 snåret. Egentligen vet jag inte varför jag klagar, det känns "vuxet" på nåt sätt med den dygnsrytmen plus att dagen blir så lång och en hinner med så mycket. B tyckte dock att det var panchisvarning på oss :P

Nu är klockan förvisso 23 och det är hög tid att sova.. det är bara det att jag väntar hem B närsomhelst. Han och svärfar har vart till lägenheten i Vinäs och tömt källaren på det sista skräpet samt de stora möblerna som fortfarande var kvar.

Så nu är det bara städningen kvar och sen kan vi glömma att den lilla skitlägenheten ens existerar.

 

Tack och god natt!

Av Pernilla - 12 maj 2014 22:59

Fina Östansjö.


     

Av Pernilla - 12 maj 2014 14:17



         

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards