Direktlänk till inlägg 18 oktober 2014

Testikelcancer.

Av Pernilla - 18 oktober 2014 09:12


Det händer rätt mycket runt oss just nu. Ibland är det så mycket som pressar mot mig att jag blir alldeles snurrig och mest bara vill lägga mig under täcket och sova bort tiden.

Men jag börjar väl från början, det brukar bli lättast så..

Efter några dagars obehag i de nedre regionerna och en lite hårdare kula än vanligt beställdes en tid till vårdcentralen Rättvik och han fick tid samma dag. Vi åkte dit lite nervösa båda två tror jag och fick sitta en stund och vänta i väntrummet innan vi blev invisade till undersökningsrum 1 och fick sitta där en stund och vänta på doktorn som skulle undersöka B.

Doktorn kom, byxorna åkte av och undersökningen började. B hade pratat om undersökningen sen vi åkte hemifrån och målat upp en massa komiska bilder som jag såklart sparade i huvudet och som under hela undersökningen höll på att få mig att brista ut i gapskratt. Doktorn tyckte sig inte kunna känna något konstigt men för att B inte skulle behöva gå runt och oroa sig och få svart på vitt så skickades en remiss till urologen i Mora. Vi tackade för oss och åkte hem.

 

2 veckor senare (i fredags förra veckan) kom remissen till Mora lasarett och i tisdags var datumet satt för att få träffa ytterligare en doktor. Tisdagen kom och vi hoppade in i bilen i gryningen och for mot Mora.

Eftersom att doktorn på Vårdcentralen inte hittat något märkligt, jag trodde att denna undersökning skulle gå snabbt pga vad den första doktorn sagt och för att sjukhus är bland det uschigaste jag vet så satt jag kvar med en bok i bilen för att vänta medan B traskade iväg. När 1 timme gått kändes det en aningens olustigt och jag skrev ett sms och frågade vad som hände eftersom att det tog sådan tid och fick till svar att det förmodligen skulle ta längre tid ändå eftersom att de nu skulle ta en massa blodprov och att jag lika gärna kunde komma in om jag ville. Så det gjorde jag, närmast sprang in med bultande hjärta. Hann precis komma in på rätt avdelning när en sköterska föser med sig en genomskinlig B in i ett litet rum för att ta blodprov. Hinner slinka in genom dörren innan den stängs.

Det visar sig att B är svårstucken och 3 olika sköterskor tar sig an uppgiften innan de ringer till Labb och vi blir skickade dit. I väntrummet på Labb berättar B att doktorn hittat en knöl i den vänstra kulan. Jag som lever med alla känslor på utsidan av kroppen sväljer och blinkar hårt för att inte bryta ihop. Jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig.

 

 

Uppe på Labb för att fylla 9 rör med blod.

 

På vägen hem pratas det bara cancer och B som inte gärna visar eller pratar känslor försöker skämta så mycket som möjligt om testikelcancer och jag biter ihop hårt för att inte börja gråta.

Alla får vi utlopp och hanterar känslor på olika sätt. Hur frustrerande det än kan vara.

Torsdagen kom och ett återbesök på Mora lasarett väntade med ultraljud och CT röntgen (dator tomografi).

Igår (fredag) åkte vi först tillbaka till Mora igen för att träffa doktorn som talade om att det mycket riktigt var Testikelcancer av något slag som det handlade om.

Han lät ändå positiv eftersom att det är 95% chans att allt kommer att bli som vanligt igen och pratade om att det kunde bli som så att det blir en cellgiftsbehandling för att vara säker på att all cancer försvinner efter operationen på onsdag nästa vecka.

Ingenting hade spridit sig till vare sig mage eller bröstkorg och det var så skönt att höra!

Vi tackar för oss och drar ner på Mora för lite frukost med svärmor innan vi hoppar in i bilen igen och åker mot Falun för nästa stopp.

Det är dags att frysa ner sperma.

B har pratat med någon på telefon för några dagar sedan om vart vi ska och vi åker till Lasarettet.


 

Falu Lasarett.

 

I lite över 1 timme skickas vi hit och dit upp och ner innan vi träffar en sköterska på Gyn-avdelningen som säger att vi är på fel ställe och vi får en adress som ligger nere på stan.


 

B pratar med växeln för att försöka få reda på om det är till stället sköterskan tror att vi ska till som vi verkligen ska till och efter 10 väldigt frustrerande minuter kollar killen i växeln själv upp vart vi ska eftersom att ingen vill svara vart än B blir kopplad.

Och ja, det är ner på stan vi ska.


 

Ivf-kliniken för att vara exakt.

(runka i kopp eftersom att chansen för att bli steril efter cancerbehandlingar finns)


 

Efter det åkte vi driven på Max eftersom att vi båda hunnit bli hungriga och sedan landade vi här!

Hurra! Äntligen ett roligt stopp på resan!

Jag skulle personligen kunna gå runt här i timmar och titta på allt roligt men det gjorde vi såklart inte och med oss hem fick vi den roliga orkidén här nedan samt ännu en "vanlig" orkidé , en porslinsblomma, massor av glaskrukor och växten på bilden längst ner.


   

Citronfikus.

 

Nu är det bara att vänta till på Onsdag då det blir operation och den sjuka kulan plockas ut, därefter blir det sjukskrivning för B´s del och jag har sådan tur ( i oturen) att jag är ledig hela nästa vecka!

Då får jag pyssla om min älskling som ska vara sängliggande några dagar.

B är mest rädd för att han ska tappa sitt långa hår till följd av strålningen och jag känner mest att det inte skulle göra något.

Han gnäller ändå alltid på håret för att det är i vägen osv.

Vi känner oss hoppfulla och det finns ingen annan utväg än att allt ska gå bra.!

Det har jag bestämt!

 

B  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 26 februari 2019 08:27

  Efter 8 år på bloggplatsen har jag bestämt mig för att byta bloggportal till blogg.se Det beror mest på att bloggplatsen fortfarande använder sig av flash och att datorerna hemma har blivit lite för moderna för adobe. :P   Så nu kommer jag ...

Av Pernilla - 24 februari 2019 15:36

Long time no see. Jag vet inte ens vad jag vill med det här längre eller hur jag egentligen tänker om det men jag försöker en gång till och kanske att det blir väldigt sporadiskt eller att jag kanske lyckas hitta gnistan igen så att det blir lite m...

Av Pernilla - 5 september 2017 16:19

Islänningen Kalle.       TInkern/Irish coben Annie.           Annie med dottern Vilja.       Ursöta lilla Vilja.           Vilja och Caroline.      ...

Av Pernilla - 7 juni 2017 21:03

       

Av Pernilla - 9 december 2016 17:36

                 

Skapa flashcards