Direktlänk till inlägg 4 september 2015

Inte som planerat.

Av Pernilla - 4 september 2015 23:14


Den här bloggen är min lilla plattform. Där jag kan dela med mig av mina tankar eller bara ordbajsa lite när jag behöver det, när det kliar i fingrarna av att få skriva lite. Just nu gör det det men jag är inte säker på om jag borde skriva om det jag vill skriva om.. Jag söker inga sympatier från någon men kanske finns det någon där ute som råkar trilla in på min blogg och har erfarenhet eller som har "råkat ut" för samma sak.. vad vet jag. Here it goes.

 

Panikångest. Eller panikångestattack kanske är mer rätt att skriva.

Idag ganska precis 30 minuter innan mitt skift för dagen började var det vad som hände.

Det började med yrsel där jag blev riktigt yr i huvudet. Vred jag huvudet för snabbt åt något håll blev det som en fördröjning i synen och ögonen kunde inte fokusera direkt vilket gav mig illamående.

Därefter skenade pulsen och hjärtat rusade med hårda, hårda slag inne i bröstet. Sen började jag skaka okontrollerat och i samma veva som det hände så började de riktiga "panikkänslorna", helt irrationella såklart eftersom att inget farligt höll på att hända alltmedan jag upplevde det som om jag inte fick i mig tillräckligt med luft och som att jag borde hyperventilera. Sen kom de "utomkroppsliga"- känslorna, att det inte var verkligt. Det är en sån konstig känsla att jag inte ens kan beskriva den bättre än så. Jag tror att en måste ha vart där och känt det för att kunna förstå hur det känns.

För det låter helt absurt även i mina öron och då har jag ändå haft dem. Magen gjorde uppror och jag blev otroligt dålig i den. "Attacken" höll nog inte på i mer än 15 minuter men efterdyningarna satt i i flera timmar och jag har vart helt tömd på energi sen dess.

Som tur är har jag sådana underbara kollegor och fick tag i en som med väldigt kort varsel kunde ta mitt pass idag. Jag var inte riktigt i stånd till att arbeta så att säga. .

 

Det är inte första gången det har hänt heller men jag kan nog bara räkna dem till 3 gånger bestämt.

Första gången var förra sommaren när jag blev sjuk och fick äta antibiotika och jag skulle sova ensam hemma med hög feber då B jobbade natt. Vaknade mitt i natten helt genomdränkt av svett med ett hjärta som nära på höll på att hoppa ur bröstkorgen på mig helt övertygad om att jag skulle dö.

Andra gången kan nog inte vara mer än en månad sedan, samma sak då, hjärtklappning, skakningar och panikkänslor.

 

Jag kan ju tänka mig att det denna gången beror på, som jag skrev i ett inlägg nyligen, att det händer en massa saker i mitt liv just nu . För som jag förstått det behöver det inte vara dåliga saker som utlöser panikångest utan även bra saker.

Och det har vart lite knepigt att hantera allting den senaste tiden så min gissning är att det är därför.

Nu känns det iaf bra och jag är bara trött.

 

Jag är iaf som jag också skrivit tidigare ensam hemma i helgen och idag har jag legat i sängen under täcket och betat av två klassiker. "Runaway bride" och "10 things I hate about you". Har haft fest i sängen med lite chips och osthjärtan samt mörk choklad . Alltså bara tagit det lugnt.

I morgon ska jag ut med pappa och övningsköra lite igen, det ska bli skoj. Jag vill köra så mycket jag bara kan nu så att jag känner mig trygg ute på vägarna i bilen. Har tänkt att jag också ska träna på att backa runt krön! Det kan ju bli spännande!

Men nu är det nog hög tid att sluta de blå och hoppas på en god natts sömn. Har vart lite dåligt med det också den senaste tiden..

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 26 februari 2019 08:27

  Efter 8 år på bloggplatsen har jag bestämt mig för att byta bloggportal till blogg.se Det beror mest på att bloggplatsen fortfarande använder sig av flash och att datorerna hemma har blivit lite för moderna för adobe. :P   Så nu kommer jag ...

Av Pernilla - 24 februari 2019 15:36

Long time no see. Jag vet inte ens vad jag vill med det här längre eller hur jag egentligen tänker om det men jag försöker en gång till och kanske att det blir väldigt sporadiskt eller att jag kanske lyckas hitta gnistan igen så att det blir lite m...

Av Pernilla - 5 september 2017 16:19

Islänningen Kalle.       TInkern/Irish coben Annie.           Annie med dottern Vilja.       Ursöta lilla Vilja.           Vilja och Caroline.      ...

Av Pernilla - 7 juni 2017 21:03

       

Av Pernilla - 9 december 2016 17:36

                 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards