Direktlänk till inlägg 26 mars 2015

Fullkorn.

Av Pernilla - 26 mars 2015 18:03


Fullkornspasta har vart lite av en skräck för mig. Likaså fullkornsris, det är ännu värre!

Det spelar ingen roll hur länge en kokar fullkornsris för när det är "färdigt" så är det fortfarande hårt och jag inbillar mig att det liksom krasar mellan tänderna. Huga!

Men eftersom att jag som diabetiker har blivit rådd att inte äta snabba kolhydrater så hamnade ett paket fullkornsspagetti i kundvagnen vid vår senaste tvåveckorshandling och idag var det dags att använda den.

Det var ju helt okej, lite som jag minns det faktiskt. Men jag har förut upplevt det som om annan fullkornspasta (typ skruvar och liknande) inte heller blir riktigt mjukt när det har kokat i den rekommenderade tiden. Men spagettin var bra! Jag är lättad på nåt vis och det kommer inte kännas tråkigt eller jobbigt att fortsätta med det. Jag är ju en pastaälskare av rang så jag har gruvat mig lite inför att bara äta fullkorn från och med nu.

Nästa kanske vore att ge sig i kast med att prova riset igen också.. läste om något som heter svartris, är det någon som har provat det och kan tala om hur det är att äta? Om det fortfarande är stenhårt även efter kokning?

 

Idag har vi tagit en sväng ner till Rättvik för att jag skulle få hämta ut min nya diabetesmedicin som jag ska ta som komplettering till den första jag har. Blev så otroligt dålig i magen av den första när jag åt två sådana piller om dagen att jag istället fick dra ner och bara ta en istället. Så nu ska jag alltså ta en av vardera. Hoppas att det ska funka bättre iaf och att jag får behålla maten jag stoppar i mig!

 

Efter apoteket blev det ett snabbstopp på systemet där jag köpte några flaskor cider i olika smaker som jag inte provat förut. Ska på tjejkväll på lördagen och tänkte att det kunde vara bra att ta med sig något att dricka då.

Ska bli trevligt! Har hört att det blir någon form av mat, dryck och en massa babbel och kul. Ser fram emot det!

Känns bra att inte vara en ensamvarg precis hela tiden och faktiskt komma bort lite och träffa folk!  

 

Ikväll flyger jag solo då min kära alldeles nyss dragit iväg på nattjobb, har plockat fram lite räkor ur frysen som jag tänkte kalasa lite på senare ikväll. Inte krav denna gången men det får gå ändå.

Tro om jag ska dra igång lite serie nu och inta liggläge på soffan. Har vart otroligt trött idag med en segdragen huvudvärk på det från att jag slog upp ögonen i morse.

Vet inte vad problemet är men vanliga värktabletter som Alvedon och Ipren funkar inte lika bra på mig längre. Funkar dåligt mot huvudvärk och inte alls på mensvärk. Men jaja, vad är väl en bal på slottet?

 

TJosan!

 
 
Jennie

Jennie

26 mars 2015 22:15

Jag är inte särskilt förtjust i ris överhuvudtaget, så kan inte tipsa om det är jag rädd. Jag byter alltid ut det mot bulgur om jag måste, annars undviker jag det för det mesta. Dock får jag det ibland i Linas matkasse, men då kör jag på vitt.

http://blogg.dt.se/blandbyggnadsverk

Pernilla

27 mars 2015 21:10

Fick ett till tips om bulgur så det ska ja absolut prova!

 
britta

britta

27 mars 2015 19:40

Tänkte också tipsa om bulgur istället för fullkornsris för det är verkligen inte roligt att äta. I så fall ska det vara Unclé Bens fullkornsris för det blir i alla fall skapligt "mjukt"jämfört med typ Garants. Mycket dyrare såklart men värt de pengarna. Men som sagt om du gillar bulgur så är det ett trevligare och mera "lättuggat" alternativ :)
Britta

http://fixan.bloggproffs.se

Pernilla

27 mars 2015 21:08

Tack för tipset! Bulgur ska jag köpa och prova!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 26 februari 2019 08:27

  Efter 8 år på bloggplatsen har jag bestämt mig för att byta bloggportal till blogg.se Det beror mest på att bloggplatsen fortfarande använder sig av flash och att datorerna hemma har blivit lite för moderna för adobe. :P   Så nu kommer jag ...

Av Pernilla - 24 februari 2019 15:36

Long time no see. Jag vet inte ens vad jag vill med det här längre eller hur jag egentligen tänker om det men jag försöker en gång till och kanske att det blir väldigt sporadiskt eller att jag kanske lyckas hitta gnistan igen så att det blir lite m...

Av Pernilla - 5 september 2017 16:19

Islänningen Kalle.       TInkern/Irish coben Annie.           Annie med dottern Vilja.       Ursöta lilla Vilja.           Vilja och Caroline.      ...

Av Pernilla - 7 juni 2017 21:03

       

Av Pernilla - 9 december 2016 17:36

                 

Skapa flashcards