Alla inlägg den 14 juni 2016

Av Pernilla - 14 juni 2016 21:22


Har haft en riktigt produktiv dag idag och fått en massa gjort.!

Det började med jobb i några timmar där träningsvärken i låren gjorde sitt och jag gick med spikraka ben (ofrivilligt!) när jag fick lov att röra mig utanför kassan. Kan ju inte ha sett klokt ut.

Kl 15 slutade jag för dagen och då handlade jag lite innan jag hoppade in i bilen och for hemåt.

Hemma låg B och sov då han jobbat natt till idag och medan han gjorde det plockade jag fram allt som behövdes för att göra lite sommarfint i två ärvda blomkrukor ute på altanbordet.

 

 

Pelargoner såklart och så den lilla kraftiga gröna växten med vita små blommor, kommer inte ihåg vad den heter just nu.. men fin är den!

 

 

Och fint blev det! Så nöjd!

 

Därefter drog jag med mig bottenlådan till innekaninburen ner till garaget där jag hällde i en liten flaska ättiksprit som fick bubbla och pysa på alla kissfläckar i bottnen innan jag tillsatte vatten. Jag var dum som inte tog bild på hur det såg ut från början och hur det blev efter men allt som återstod av fläckarna var pyttesmå och dem får jag bort efter ännu en omgång med ättika.

Planen är att nu när kaninerna flyttat ut så ska den buren användas till en större grupp vaktlar som jag har tänkt ha för både ägg och kött. Jag börjar smått och så ökar jag på vartefter. Pratade med en granne idag som har vaktlar och sa att jag var intresserad av kycklingar när hon tänkt kläcka sådana igen. Ska bli så roligt!

 

Nu på kvällningen har jag farit runt på gården och plockat ihop grejer och städat av altanen från en massa skräp. Ser ut att bli en tur till sopstationen på torsdag också innan lillebror kommer med motorsågen för att hjälpa till att röja upp lite.

Annars har jag jagat robotgräsklipparen en stund och försökt skydda min rabarberplanta samt hjälpt den upp när den fastnat i diken eller i en slänt. Vi kommer få lov att flytta trådarna lite för att förhindra att den ska fastna. Den är inte så rolig att släpa runt på, den är tung och otymplig och fast att det säkert inte går så är jag rädd att bladen ska börja snurra när jag lyfter den .. :P

 

Jag har bytt pinnar till tomatplantorna så att de har något lite stadigare att luta sig emot.

 

 

 

Jag har stora förhoppnigar på årets plantor, förra året blev det ju fiasko av alltihop och vi fick inte äta en enda tomat fast att vi hade tre plantor!

Först blev de knappt röda och sen när de började växa på sig lite så sprack dem! Jag har fått lära mig nu i efterhand att det förmodligen berodde på ojämn vattning så jag inbillar mig att det ska bli bättre i år! De stora plantorna på bilden är babyplommontomater och de två mindre i mitten är en gul ampeltomat (små tomater). De två har jag fått av min moster här i Östanvik och det ska bli spännande att se om de vill ge nåt. Alla tomatplantorna och t.o.m gurkplantorna har börjat få knopp och ska till att blomma när som helst så det står förhoppningsvis inte på förrän de ploppar upp små tomater och gurkor på dem!

 

 

Utsikten vid vårt hus går inte av för hackor.

Så lycklig över huset!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards