Alla inlägg den 14 juli 2015

Av Pernilla - 14 juli 2015 21:23


Igår satte jag stopp för de återkommande rackartygen kaninerna har för sig lite då och då, nämligen att gräva upp gräsmattan och driva mig till vansinne.

Jag har största förståelse för att det är något som sitter i märgen på dem att gräva tunnlar och göra hålor eller att gräva i jorden för att få svalka när det är varmt ute. Jag är egetligen glad att de gör det, det är sysselsättning för dem också att aktivera sig med grävning. Men jag kan inte gå med på att de gör det här, i en gräsmatta som jag inte äger.

Hade det här vart min gård så hade de fått gräva så mycket de bara orkade, men nu tillhör den här gården lägenheten jag hyr och jag tror inte att min hyresvärd skulle bli lika förtjust som jag över att gräsmattan är söndergrävd så därför kan Tess och Chibi nu titulera sig som innekaniner.

De bor nu i vardagsrummet på en "balkonggräsmatta" inramad med kompostgaller som mäter 2x1 meter, plus att de såklart får vara utanför sin lilla inhägnad och röra på sig på mattor som lagts ut strategiskt genom hela lägenheten.


Och tillsammans med min lillasyster som var här över dagen igår så tog vi ner deras hage och idag har jag sprungit fram och tillbaka över gräsmattan och skyfflat bort all sand och småstenar som de hade grävt upp. Fattar inte var all sand kom ifrån! Kunde inte hitta något hål där sanden måste ha kommit ifrån? Jag fattar inte..

Sen har jag också återanvänt några av kompostgallren från den gamla hagen och byggt en ny tillfällig rasthage där de ska få spendera några timmar om dagarna när någon av oss är hemma och kan hålla uppsyn på dem.

Jag vill ju fortfarande att de ska få tillgågn till att beta och suga i sig en massa d-vitamin om solen skulle behaga att kika fram.

Samtidigt känns det ganska bra att ha dem inne också, jag inbillar mig att Tess (hermelinen) ska bli lite mer sällskaplig och tamare om hon tvingas att vara runt oss mycket.

Dessutom blir det nog bättre att de är inne i vinter så att de kan fortsätta att vara rörliga och aktiva obehindrat och slippa kylan och snön.


Så idag beställdes faktiskt en riktig innebur till dem som skulle komma hem i början på nästa vecka. Det ska bli roligt! Jag har ju som jag tidigare sagts en något pervers förkärlek för gallerburar. De får gärna vara kromade. (den som beställdes var blå men det ska nog mätta mig lite det också :p)


I morgon är det dags för jobb igen och jag känner för tillfället inget speciellt när jag tänker på det. Det är ju ett nödvändigt ont och jag gillar ju mina kollegor, samt att jag börjar tidigt och slutar därför också tidigt. Och det gör ingenting!

 

Smell ya later!

 

 



Skapa flashcards