Alla inlägg den 12 mars 2015

Av Pernilla - 12 mars 2015 08:00


Igår ringde telefonen en stund innan jag skulle bege mig ner till jobbet för sjätte och sista dagen.

Det var sjuksköterskan från Levia i Rättvik, samma Levia som hjälpte mig att skicka iväg en remiss till Skönvikt angående överviktsoperationen.

Hon ringde för att tala om att det hade kommit ett brev till dem från Överviktsenheten i Säter där det stod om mina labbresultat. (De jag var till vc och lämnade för någon vecka sedan som ni kanske minns?)

Hon sa att mina blodsockervärden var jättehöga och att jag kommer få lov att äta diabetesmedicin för att få ner dem, i samma veva som hon pratade med mig så beställde hon en blodsockermätare till mig som jag ska sticka mig i fingret med och hålla koll på blodsockernivån. Dessutom tog hon upp mitt D-vitamin som var jättelågt istället så det skulle jag också få tabletter för.

Anledningen till D-vitaminet kunde bla vara för att jag är lite rödlätt och jag förstod på henne att jag tog upp det lite sämre då? (plus att jag knappt vistades i solen förra året då jag var sjuk och låg i sängen i nästan 1 och 1/2 månad kan ju göra sitt)

Sjuksköterskan sa att jag kommer må så mycket bättre när jag börjar äta diabetestabletterna och jag hoppas att det stämmer.

Det är ett rent helvete när sockernivån går upp och ner, upp och ner. Humöret går från glad och lättsam i ena sekunden till en riktig skitstövel som kan vara hur elak som helst och säga nästan vad som helst i nästa. Det är jättejobbigt och när det har lagt sig igen så kan jag inte förstå hur jag kunde bli så arg eller säga sådana saker till en av de viktigaste personerna i mitt liv. Turligt nog är det inget jag styr över men det gör det inte acceptabelt för det. Så jag hoppas verkligen att de här tabletterna kommer vara det som gör skillnad. För den där skitstöveln vill jag inte vara, henne vill jag inte kännas vid.

 

Så idag ska vi fara till Rättvik där jag ska träffa doktorn, prata lite och få recept att hämta ut på apoteket.

Jag kommer inte kunna blir opererad förrän nivån på sockret har gått ner och jag undrar hur lång tid det kommer ta.. Jag vill inte vänta mer.

 

Vaknade med lite huvudvärk och halsont idag.. tänker att eftersom att det är så många som är förkylda nu så skulle jag inte bli förvånad om det är min tur..

Nej, stoppa i sig lite frukost kanske och gå ut och släppa ut kaninorna i solen.

 

Ha det gott!

 

Skapa flashcards