Alla inlägg den 15 februari 2015

Av Pernilla - 15 februari 2015 10:44


Jag vet inte ens vart jag ska börja.. det har hänt en hel del grejer på bara de senaste två veckorna.

Som ni kanske kommer ihåg så skrev jag (jag kommer inte ens ihåg hur många dagar sen det var..) om marsvinet Sally som skulle åka till veterinären på onsdag kommande vecka för att operera bort en knöl i juvret. Det blir inte så.

I fredags morse när jag plockande upp henne för att kolla hur det såg ut vid magen hade knölen. bara över natten, växt något helt otroligt och det såg nu ut som om den skulle kunna titta fram från spenen när som helst. 

Min empatiska "förmåga" är väldigt stark när det kommer till hjälplösa små djur (och människor) och bara åsynen eller ens tanken på att hon hade ont gjorde så ont i hjärtat att jag i den stunden tog beslutet att det gått för långt och med tanke på tumörens framfart bara över det senaste dygnet gjorde att jag bestämde mig för att det fick räcka. Hon skulle inte behöva lida mer än nödvändigt och med tanke på hastigheten den växte så hade hon förmodligen inte klarat sig 5 dagar till innan det blev dags för op. Så den eftermiddagen kom pappa och hämta henne.

Många många tårar blev det den dagen. Gjorde jag rätt? Hade jag för bråttom med att ta beslutet om att ta bort henne? Kände mig som världens sämsta djurägare. Även om jag nu känner i hjärtat att jag gjorde rätt, för hennes skulle så är det fortfarande jobbigt. Som människobarn-lös så har nog de flesta av mina "moderskänslor" hamnat på mina små djur och de betyder lite extra för mig.

Pappa meddelande att det hade gått bra och jag kunde andas ut lite. Skuldkänslorna försvann dock inte och nu blev det istället bråttom att försöka hitta ett nytt hem till lilla Doris som blev ensam kvar.

Planen såg ut som följer: 1. hitta ett nytt hem till Doris med flera marsvinskompisar. 2. höra med kusin hur lång kölistan är till hennes omplaceringshem 3. om ingen är intresserad av Doris och kölistan är för lång, skaffa en ny kompis åt henne och behålla henne.

Men vi har haft turen på vår sida och i eftermiddag (om allt går som det ska) så flyttar Doris hem till den lokala frisörskan som redan har en grupp marsvinshonor! Hurra för Doris! Hon har vart ensam i två nätter (2 och 1/2 dag), äter som hon ska så hon verkar inte ha blivit alltför deprimerad av att vara ensam. Även om hon inte är framme och pratar lika mycket som innan. Hon tigger inte ens mat lika mycket och ivrigt längre. Men idag ska det ändras på! Är så glad att hon ska få komma till en ny marsvinsfamilj. 

 

 

Fina bästa Doris!   

 

Annars jobbade jag långdag igår och direkt jag slutat så for vi omkring och hämtade folk och skjutsade dem runt hela Sverige innan vi hämtade mamma och moster på klubben och körde hem dem till Tillhed för överraskningsmiddag till mamma ära då hon fyller 50 år idag!

Det blev lyckat med god mat och krossad tårta, massa kort och blommor! 

Åkte hem ganska tidigt eftersom att jag var så trött efter att ha jobbat och somnade nästan framför tv´n innan morbror ringde och ville ha skjuts hem igen.

 

 

 

Som jag också tidigare skrivit så har den lilla kaninan rymt, det hade hon gjort igår kväll också så idag har vi vart ute i kaninhagen och röjt bort ännu mer snö samt satt upp en bättre "dörr" in till hagen som hon förhoppningsvis inte ska kunna ta sig förbi. Jag misstänker att hon dragit nytta av de små hålen som blivit på sidorna om bärnätet som vi använt som "dörr" tidigare. får väl se om hon håller sig på rätt sida om staketet idag!

 

FÖRE

 

EFTER

 

Skapa flashcards