Alla inlägg under april 2013

Av Pernilla - 16 april 2013 14:35


Wohoooo!

Ännu en promenix avklarad och det känns så himla skönt i kroppen!

Massa frisk luft och idag var det ju dessutom varmt och fint med solen hängande på himlen.

Vet inte vilken distans det blev direkt då vi började med att gå mot Näset men vi kom inte så långt förrän vi fick lov att vända pga E´s dumma skor. Så vi gick hem till henne på ett pyttelitet pitstop på 5 minuter för toabesök, skobyte och upplock av gammel hunden Rocky.   

 

 

Typ 10 bast men håller ändå jämt med oss ungdommar ^_<

 

Anyways. Så vi gick alltså hem till E och vände innan vi tog järnvägsbron över Tranåbäcken (?) och gick ner mot byn. Förbi Oreboden och vidare bort till skolvägen där vi gick upp i skogen och tog stigarna bort till Tillhed och sedan över Sahara och sedan var jag hemma igen.

Hela promenaden minus pitstoppet tog ungefär 1 timme och 40 minuter.

Så jäkla najs! Så nu har jag duschat och stoppat i mig lite lunch som blev en tallrik fil med en skivad banan. Yumyum.

Nu ska jag inte göra något speciellt och senare ikväll blir det en sväng till Mora för att gå och handla lite på Maxi samt plocka upp bästa B.  

Lillasyster är i skolan så jag får roa mig bäst jag kan på egen hand.

 

Hejsvej!

 

 

Av Pernilla - 15 april 2013 22:58


Idag började äventyret.

Nu är mina dagar som hängiven soffpotatis över.

Och det började idag med en 6,1 km promenad runt Arvet tillsammans med E.

 

 

Gammelvägen.

 

Maten har också funkat idag. Inte för att jag har haft någon särskild koll på hur många kolhydrater jag har stoppat i mig men jag har verkligen tänkt på vad jag stoppat i mig och reducerat portionerna till något som en normalviktig person skulle äta för att bli nöjd.

Det känns fint och jag är taggad till tusen! Jag vill verkligen få till det här den här gången, att det går så långt att motionen blir till en vana som jag inte slutar med om någon vecka.

I morgon ska vi ut och göra vägarna farliga igen men denna gång blir det en tur runt fina Näset.

En nätt ruda på ca 5 km.

Längtar verkligen tills det blir varmare ute och allting torkar upp så att vi kan utnyttja vårt fina elljusspår. Åååh vad jag skulle behöva en hund!

 

Fia har också anlänt med madrass och packning och allt vad det är.

Pappa är på semester denna vecka så då får jag och lillasyster rå om varandra lite. ^^

Trevlans!

 

Saknar redan min andra halva som åkte hem på jobb idag, han kommer förhoppningsvis tillbaka i morgon dock.   

 

Natti!

Av Pernilla - 12 april 2013 15:27


Egentligen kanske det är lite orättvist mot mig själv att kalla mig tråkig då min uppenbara torka här på bloggen beror på sjukdom.

Skulle ha jobbat både torsdag och idag men efter att jag jobbade onsdagen blev det nog lite för mycket för både kropp och förkylning och på torsdag morgon hade systemet klappat ihop och tagit semester. Så det var bara att ringa och försöka byta bort mina arbetsdagar, vilket gick bra, och ligga i sängen större delen av dagen under ett varmt duntäcke.

Och eftersom att det är helt värdelöst att ligga inne i ett mörkt sovrum hela dagen bubbade jag runt lite möbler, grisar och annat som var i vägen och drog med mig sängen in i tv-rummet där jag kunde bli sängliggande och samtidigt njuta lite av G.G

Ser verkligen fram emot att bli frisk!

 

Tittade på Efter Tio när jag vaknade och hann se när Damien Echolls besökte Malou.

http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/2013/Litteratur/Internationell-forfattarscen/DAMIEN-ECHOLS-USA/

Mycket intressant! Har bett B ta med sig dokumentären:

Mitt lilla futtiga mobilinternet klarar nog inte att spela upp hela är jag rädd..

Har redan lagt boken i "önskelistan" också.

Ser fram emot!

 

Av Pernilla - 10 april 2013 11:05


Då var vi äntligen på hemmaplan igen (kom egentligen hem i måndagskväll men har inte orkat blogga pga sjukdom) och det är så skönt!

Har haft en fin vecka borta i Vinäs med bästa B trots att den lilla lurven smittat mig med förkylning som envist håller sig kvar.

Känner mig inte sjuk längre på det viset, det är mest att jag har lite rethosta och är hes nu. Kanske lite huvudvärk kvar också men ska väl gå att mota bort med ett par Alvedon.

Har inte gjort något speciellt alls på min borta vistelse då vi först och främst som sagt varit sjuka. Det har varit mycket slö-tittande på diverse filmer och serier. Ganska skönt ändå.

Har ju fått äta lite glass till förmån för halsen och det klagar en ju inte på! :P

Grisarna har haft det bra och har fått ha en större yta att röra sig på än den "lilla" lådan de bor i här hemma, inte för att de utnyttjade allt utrymme men iaf. Det är väl tanken som räknas antar jag.

 

 

 

Och f.ö förstår jag inte grejen med att använda vaxduk som kiss-kydd för det tränger ju igenom så att golvet blir blött iaf? Vet att det är många som använder det i botten på en egenbyggd bur och för dem verkar det ju hålla tätt så varför inte för mig? (Och jo jag är medveten om att de fyller lådan med spån också så det tar ju emot lite. Mina har spån i hölådan för de tycker som tidigare sagts om att kissa och skita i maten)

 

Har jobbdag idag och var lite tveksam till att jag skulle palla jobba som jag känner mig nu men jag bestämde mig för att prova idag iaf. (är ju bara varor idag) Så kl 15 är det dags igen!

Hoppas det funkar för jag har så lite tid denna vecka som det är och varje struntsumma behövs!

Har sovit som ett jäkla as också eftersom att B snarkar och tjuter som ett helt kärnkraftverk när han sover, helst när han är förkyld också. Kan inte ha blivit många timmar så jag tog lite sovmorgon efter att han gett sig av kl 7.

 

Har på senare tid börjat tveka lite angående OP..

Börjar få en mer negativ inställning till det, antagligen pga allt jag läst om det, som inte verkar så bra.

Exempelvis så verkar en del få väldigt dåliga tänder som går sönder lite hur som helst (och det är ju förståeligt eftersom att kroppen måste förhålla sig till näringen den får i sig) och det känns lite för läskigt för mig.

Sen tappar man ju en massa, massa hår (som växer ut så småningom) och det har jag heller ingen lust med.

Tarmvred. Nej tack.

Och sen vet man ju ingenting om hur framtiden skulle bli om 5 år, 10 år, 20 år osv. Komplikationer eller bieffekter som inte upptäckts än?

Vet inte om jag har någon lust med riskerna som finns..

Så det blir till att fundera väldigt hårt ett tag till så att jag kan komma på vad jag vill med det.

 

Så fort jag är frisk igen ska jag iaf ta tag i kost och motionsbiten. Jag vill inte vara lat och tjock.

Jag vill ha bra flås och må bra på insidan såväl som utsidan.

Det är dags nu! Mina drömmar om att bli en hurtbulle ska bli sanna! Jaaaa!!

Tänker inte hålla på med några dumma dieter heller utan tänker äta som en "normal" människa efter tallriksmodellen med sunt förnuft i bakhuvudet. (räkna lite kalorier alltså)

 

Ska nog studsa in i duschen nu och sen vet jag inte riktigt eftersom att vi glömde hdmi-kabeln i Mora vilket betyder att PS3an ju är totally useless där den står för tillfället.

Sladden kommer nog hem snabbast möjligt ändå så det ska inte behöva gå så lång tid utan. *hoppas hoppas*

 

So long suckers!

 

Av Pernilla - 6 april 2013 12:32


Min lilla B är sjuk och jag är på god väg att bli.

Förkylning såklart.

Huvudet gör ont, halsen gör ont och jag är så himla trött hela tiden. Sov iofs inte nåt vidare inatt heller men ändå. Ska nog bara ligga på soffan under ett täcke och mysa medan han tar igen sig efter nattjobb.

Glass glass glass i stora lass lass lass ja jag är galen i glass!

Av Pernilla - 6 april 2013 00:04


Här ligger jag och drömmer om att få bo i hus på en liten gård och bygga hönshus.

Tänkt vad härligt att få sitta på en brokvist och titta på när en liten grupp hönor med sin tupp spatserar runt på gräsmattan i jakt på insekter och annat smaskens.

Tänk att få erbjuda ett bra liv med bra mat, få lite kycklingar, slakta några överflöds tuppar och äta köttet som du själv har "hjälpt till" att gro. Gud så härligt!

Jag kan inte tänka mig något bättre! Du vet att hönsen/tupparna har haft ett bra liv där de har fått växa i sin egen takt, har fått haft stora områden att röra sig på och sedan fått ett humant avslut.

Det blir inte bättre än så!

Ååååh vad jag vill!!

 

Drömmen. Att få bo i ett hus på en egen liten gård, vara självförsörjande när det kommer till de allra flesta grönsaker och rotfrukter. Ha tillgång till "egna" ägg och kycklingkött. Underbart!

Kanske några getter så att en kan göra egen ost också. Mihihi. Jag blir alldeles lyrisk när jag ligger här och föreställer mig allt. ^^

Hohoho.

 

B jobbar natt fast att han är sjuk och här är jag alldeles ensam med mina drömmar som enda sällskap. (förutom grisarna)

Nej är lite trött i ögat nu så äter nog lite lasagne och sen blir det att sluta de blå!

 

Tjohej.

Av Pernilla - 3 april 2013 14:29


Idag är en sån där dag då jag bara vill försvinna. Inte finnas mer.

Är på så oerhört dåligt humör idag att det inte finns.

Läser in en massa saker i små detaljer, uppföranden och jag blir snart galen.

Det kan inte vara roligt att finnas i min direkta närhet idag.

Men är det bara jag, är det bara mitt fel att idag är en sådan dag eller bär omgivningen lite av skulden också? Eftersom att det är "omgivningen" som inte beter sig som vanligt.

Usch vad trött jag blir. Vill bara skrika och gråta en skvätt. Stubinen är obefintlig.

 

Skitdag!

Av Pernilla - 2 april 2013 16:02


Hujedameja vad jag är trött.

Igår blev ju inte direkt någon avslappnad dag med mycket vila då jag packade ihop hela bohaget och åkte först till farmor och sedan vidare till Mora med handlingar osv.

Så idag ska jag inte göra ett förbannade skit. Jag tänker förvänta mig att bli serverad allt för nu orkar jag inte mer.

Skulle nog kunna ägna hela denna dag till att sova så jag gör det näst bästa och ligger ner i princip hela dagen och tittar på roliga grejer, eller läser eller skriver.

När B kommer hem från extrajobb (såklart vad händer annars när jag kommer och ska umgås?) så kommer han förhoppningsvis med pizza och det längtar jag till.

Är faktiskt lite hungrig redan nu så kanske att jag reser på mig lite grann och fixar nåt att äta men det är nog det mest avancerade jag tänker ägna mig åt idag. 

 

Tjohej

Ovido - Quiz & Flashcards