Alla inlägg den 18 februari 2013

Av Pernilla - 18 februari 2013 11:42


Jag blir bara så trött och ledsen och uppgiven.

Dagen hade varit så bra och trevlig hela dagen igår tills det var dags att åka hem efter ett snabbstopp för lite snack.

10 minuter innan det är dags att gå kommer det vanliga skitsnacket.

Och jag må vara opåläst när det gäller invandring men när det kommer till en av personerna som öppnar truten så har jag bara lust att ställa mig upp och skrika "Håll käften för i helvete för du vet inte ett jävla skit om någonting!" Och hen är faktiskt om möjligt ännu mindre insatt än vad jag är.

Och jag känner ända in i själen att det dom säger är fel, att det är orättvist och den enda gången jag faktiskt öppnade käften under de 10 minutrarna var när jag frågade hen om hen trodde att alla invandrare var likadana... Och det trodde hen tydligen och den enda slutsatsen jag kan dra av det är att hen inte vet ett skit.

Så efter det satt jag bara där och försökte blockera allt de sa, kände hur jag bara blev hetare och hetare i ansiktet och är 100% säker på att det syntes på mig vad jag tyckte om vad de sa också men det räcker inte. (Eftersom att en av dem sa något i stil med "Det är klart att svenskar också begår brott....") Hade sån god lust att bara resa mig upp, tacka för mig och gå ut när det först kom på tal och det var så himla nära att jag gjorde just det och i efterhand ångrar jag såklart att jag inte gjorde det varenda impuls sa åt mig att göra.

Jag vill så gärna ställa mig upp och argumentera med dem men jag kan inte, jag vet ju inget. Vad vet jag egentligen som kommer från en pytteliten håla på landet om den stora världen? (Vad fan vet de som gör detsamma!?) Jag vet/kan/har ingen statistik öht att luta mig mot om det skulle behövas och tro mig, det skulle det.

När jag äntligen kom därifrån kände jag mig helt ihålig. Som en balong som någon stuckit hål på, energin jag hade innan hade bara pyst ut och försvunnit. Lämnat mig som ett tomt, grått skal. Jag ville gråta, jag ville vara arg och skrika och tillsist ville jag bara somna. Så tömd blev jag. Jag kände att jag inte skulle klara att spendera mer tid tillsammans med de människorna än vad som var absolut nödvändigt då och det var en sådan frihet att äntligen komma hem och bli lämnad ensam.

Och det tragikomiska i hela grejen är att henet som är ännu mindre påläst än mig tycker att Hitler var en av de värsta människor som någonsin funnits.

Jaha? Och hur tror hen att hela historien med Hitler började? Hur började hans hat mot alla som var olik honom? Det börjar litet och växer och växer. För så fungerar giftet som kallas rädsla/okunskap/hat. Det är dubbelmoral så att det smäller om det. Hur kan en vara så självblind?

 

Jag måste bli bättre, jag måste bli mer påläst, jag måste kunna säga till när jag tycker att något är fel men jag behöver så mycket mer kött på benen och konkreta "bevis" förutom känslan som säger att det de säger är fel.


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards