Alla inlägg den 10 juni 2012

Av Pernilla - 10 juni 2012 22:58


jag har blivit sugen på att starta en bok-blogg.. Föreställer mig att det skulle vara roligt.. Hmm.. 

Av Pernilla - 10 juni 2012 10:51


Igår runt 9 tiden kom pappa och Fia förbi hos mig och plockade upp både mig och B för en tripp till Mora för lite shopping. 

Vi började med skohuset (eller skopunkten?) där Fia hittade ett par sandaler och jag som länge drömt om ett par små ballerinaskor hittade just det. 


   


Inte jättefina kanske men ett bra förstagången- par. Eftersom att jag har ankfötter ser det ju inte klokt ut när jag väl har dem på mig och sätter ner foten i marken men.. vad ska en göra? :P

De är lite stela och klämmer lite här o där men efter mycket användande ska de väl bli bra till slut. Fantiserar redan om ett nytt par! 


Efter det fortsatte vi bort till Åhlens där vi tog rulltrappan ner till undre plan och kollade in urvalet i bokhyllan och jag blev mycket glad när ögonen landade på denna.


 


Cirkeln är alltså en svensk bok som utspelar sig i just Sverige och bara det ger ju sin beskärda del av charmen!

Har hört och läst mycket gott om denna bok och blev således tvungen att ge den ett försök även jag. Börjar nog med den redan idag och låter GoT- serien vänta några dagar till. ^^ 


Idag planerar jag inte att göra mer än nödvändigt. Läsa en massa då vädret både är grått och svalt, sen kanske se en film eller två och bara njuta. Det gäller att ta vara på de lediga dagarna!


Vad ska ni göra?

Av Pernilla - 10 juni 2012 10:33


Nu har jag lyckats läsa ut alla tre THG- böckerna och om jag ska sammanfatta lite enkelt så skulle jag väl säga som så att första boken deffinitivt var den som var bäst. Det hände saker hela tiden som höll intresset uppe och det var väldigt svårt att lägga ifrån sig boken. Tror jag lyckades läsa ut den på 2-3 dagar och då jobbade jag ändå långdagar under den tiden. 


Tvåan (Catching fire) var ju som ett riktigt "nosedive", om första boken var bra så var denhär skit rent ut sagt.

Handlingen kändes lite som en upprepning fast att det var helt nya förutsättningar. Den var långsam och tråkig och det kändes inte som om det hände mycket alls.



SPOILER ALERT!! (Om du tänkt läsa böckerna och ännu inte har gjort det skulle jag råda dig till att sluta läsa nu!



Trean (Mockingjay) var några snäpp bättre än tvåan men kom inte heller upp i ligan där första boken befinner sig. Det hände absolut mer i tredje boken men det saknas ändå en massa. 

I både första och andra har man ju fått små vinkar om hur Katniss faktiskt känner för Peeta men att hon inte vill/vågar/fattar hur hon känner själv eller hur hon vill ha det. Avsaknaden av lite romantik i böckerna förstör en hel del för mig även om jag inte gav mig i kast med böckerna för att jag trodde att det skulle finnas en massa sånt med. I slutet av trean får dem väl iaf ihop det men det ger inte den där lilla extra knuffen till mig som läsare. Det känns mest platt och tomt. Det är inte "romantiskt" alls, får inte hjärtat att bli lite varmare. Det är inte kärlek helt enkelt. 


Så all in all, det är en helt okej bok-serie som faktiskt ändå är värd att läsa!

Skapa flashcards